رابطه بین موی سفید و افزایش ریسک بیماری قلبی

0
دسته بندی : پزشکی
چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ ۱۵:۰۰
تعداد بازدید : 3668 بار

طی جدیدترین تحقیقات ارائه شده در Euro Prevent 2017 پژوهشگران توانسته اند بین سفیدی موی مردان و احتمال افزایش بیماری های قلبی به رابطه جدیدی پی ببرند.

دکتر ایرنی ساموئل، متخصص قلب و عروق در دانشگاه قاهره در این باره می‌گوید: سالمندی یک عاملی ریسکی (ریسک فاکتور) اجتناب‌ ناپذیر در بیماری‌های عروقِ کرونری (رگ‌های تغذیه‌ کننده‌ی بافت قلب) است و با نشانه‌ های پوستی که می‌توانند این افزایش ریسک را نشان دهند نیز در ارتباط است. تحقیقات بیشتری روی این نشانه‌های پوستی مرتبط با افزایش سن لازم است تا ما را قادر به دخالت هر چه سریع‌ تر در پروسه‌ پیشرفت بیماری‌هایِ قلبی عروقی کند.

این تحقیق در یک جامعه هدف متشکل از 545 مرد بالغ انجام گرفت در طول روند پژوهش، این افراد تحت سی تی آنژیوگرافیِ عروق کرونری (تغذیه کننده‌ی بافت قلب) مشکوک به بیماری، قرار گرفتند. که از لحاظ رنگ موی سر به پنج دسته زیر تقسیم بندی شدند:

 ۱. موی سیاه خالص

۲. موی سیاه بیشتر از سفید

 ۳. موی سیاه و سفید به میزان مساوی

 ۴. موی سفید بیشتر از سیاه

 ۵. کاملاً سفید

فاکتورهای دیگری همچون فشار خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات، چربی خون و سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این بیماری نیز در بین این افراد درنظر گرفته شد. نتایج بدست آمده از این تحقیقات شوکه کننده بود محققان دریافتند که درجه‌ی بالای سفیدی مو (درجه ۳ و یا بالاتر) با افزایش ریسک بیماری عروق کرونری در ارتباط است و این ارتباط مستقل از سن تقویمی و ریسک فاکتورهای قدیمی نام برده شده است. 

به این ترتیب بیمارانِ بدون علامت که در معرض خطر بالای بیماری‌های عروق کرونری هستند، باید با شروع درمان پیشگیرانه و انجام منظم چکاپ، از خطرات این بیماری‌ بکاهند.

قطع به یقین برای اثبات این موضوع هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری است که باید با همکاری متخصصین پوست و مو انجام گیرد و نیز این روند باید در بین زنان نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.