بررسی گوشی سونی اکسپریا XA1

0
دسته بندی : موبایل
دوشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : 8487 بار

اسمارت فون سونی Xperia XA1

در واقع یک گوشی میان رده است که به عنوان جانشینی برای XA روانه بازار شده است.

همانطور که میدانید این روزها سونی سخت در گیر و دار تصاحب بازار و رقابت با حریفان قدر خود مانند سامسونگ و اپل است. به همین خاطر سونی Sony قصد دارد تا سری های میان رده و پایین رده را در یک سطح قرار دهد. این سیاست کمپانی ژاپنی باعث میشود تا از حالت ضرردهی به حالت سوددهی برسد. گزارشات حاکی از آن است که این سیاست ها به نفع سونی بوده و این شرکت توانسته دوباره به سوددهی برسد. در واقع هدف از رونمایی اکسپریا XA و XA Ultra این بوده است که این اسمارت فون های میان رده بتوانند دوربین های با کیفیت در اختیار کاربران قرار دهند.

اولین چیزی که در پرچمدار  Xperia جدید سونی به سراغش خواهیم رفت، طراحی گوشی سونی اکسپریا ( sony xperia ) XA1 است. سونی در طراحی گوشی سونی اکسپریا XA1 سعی کرده تا جلوه خاصی به این گوشی بدهد. حاشیه کم در قسمت چپ و راست نمایشگر و همچنین لبه های خمیده نمایشگر حس بسیار خوبی را در زمان کارکردن به کاربر میدهد. همچنین باید گفت که به راحتی با یک دست میتوان از این گوشی استفاده کرد. اگرچه که حاشیه های بالا و پایین همچنان زیاد هستند اما همین حاشیه ها باعث میشوند که در هنگام تماشای فیلم و یا اجرای بازی ها در دست گرفتن گوشی برایتان ساده تر باشد.

در قسمت بالای اکسپریا XA1 جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری تعبیه شده است. در نهایت می‌توان به بلندگو و درگاه USB-C در بخش پایینی گوشی اشاره کرد. پنل جلوی اکسپریا XA1 نسبت به XA تغییرات زیادی نداشته و تنها می‌ توان به تغییر جزئی در جایگاه دوربین سلفی اشاره کرد. همچنین از نظر ابعاد باید گفت که این اسمارت فون از برادر کوچکتر خود کمی بزرگتر شده است. در ضمن ضخامت این گوشی 8 میلی متر است و 143 گرم وزن دارد و با این حال گوشی خوش دستی محسوب میشود.

اسپیکرهای این گوشی نیز در قسمت پایینی اعمال شده است و در پنل جلویی اسپیکر مختص مکالمات صوتی و میکروفون تعبیه شده است. کیفیت صدای اسپیکر اکسپریا XA1 چندان خوب نیست و حجم صدای خروجی نیز متوسط است.

دوربین یکی از حیطه هایی است که معمولاً سونی بر روی آن مانور زیادی میدهد و همیشه سعی میکند که دوربین های با کیفیتی در اختیار کاربران خود قرار دهد. در این اسمارت فون شاهد استفاده از یک حسگر ۲۳ مگاپیکسلی IMX300 در اکسپریا XA1 هستیم. این سنسور در اکسپریا زد 5 نیز استفاده شده بود. از امکانات دوربین اصلی XA1 می‌توان فوکوس هیبریدی و لنز با دیافراگم f/2.0 اشاره کرد.

البته در نظر داشته باشید که اگر به دنبال فیلم برداری با رزولوشن 4K هستید، کیفیت دوربین اسمارت فون در حد فول اچ دی است. با این تفاسیر اگر حتی در عکاسی مهارت زیادی نداشته باشید میتوانید عکس های با کیفیتی بگیرید. در حالت عادی کیفیت این دوربین بسیار بالا است اما متاسفانه یکی از ایراد های آن این است که رنگ ها به سردی دیده میشوند و همچنین هنگامی که نور کاهش میابد، نویزها به شدت ضعیف خواهند شد.

در بحث سخت افزاری نیز سونی اکسپریا XA1 نسبت به نسل قبلی خود تغییرات زیادی داشته است و از لحاظ سخت افزاری قوی تر شده است. در اکسپریا XA از تراشه هلیو پی 10 استفاده شده بود که از پردازنده ۸ هسته‌ای بهره می‌برد؛ اما سونی در اکسپریا XA1 از تراشه هلیو پی 20 استفاده کرده است. این تراشه از ۸ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 بهره می‌برد؛ این هسته‌ها به دو خوشه‌ی ۴ تایی با فرکانس‌های ۲.۳ و ۱.۶ گیگاهرتز تقسیم شده‌اند و آن‌ها را واحد پردازش گرافیکی Mali-T880MP2 همراهی می‌کند. حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی در اکسپریا XA1 به‌ ترتیب به ۳ و ۳۲ گیگابایت ارتقاء یافته است.

باید اعتراف کرد که باتری این گوشی چندان تعریفی ندارد. سونی اکسپریا XA از باتری با ظرفیت 3200 میلی آمپر استفاده شده است و اکسپریا XA1 نیز از همان ظرفیت باتری نسل قبل خود برخوردار است؛ البته به‌ لطف بهینه‌ سازی‌های نرم‌افزاری و پردازنده با لیتوگرافی و مصرف پایین‌ تر باعث شده است تا طول عمر باتری XA1 در سطح قابلی قبولی باشد. مدیاتک ادعا می‌کند هلیو پی ۲۰ تا حدود ۲۵ درصد کم‌مصرف‌ تر از هلیو پی ۱۰ است.

براي دريافت اخبار جديد با ليمو سبز همراه باشيد.

دیدگاه کاربران

جهت ثبت نظر لطفا
وارد شوید.